Sunday, May 1, 2011

Florentinere

Når man får gjester rett etter lunsj en søndag, er det jo hyggelig å ha noe å by på. Gjestene hadde allerede fått smake Nigellas retrokake, så jeg måtte finne på noe annet. Jeg er lat og ville derfor lage noe med ingredienser jeg allerede hadde i huset så jeg slapp å gå ut, samtidig som det skulle være lett og lettvint, så falt valget på det kokeboken fra Spektrum forlag med det besnærende navnet "Sjokolade" kaller florentinere. En slags kjeks med mørk sjokolade på som skal ta 15 minutter med forberedelser og 15 minutter med tilberedning. Det må jo være enkelt og kan umulig gå galt, tenkte jeg. Vel, så feil kan man ta.

Men her får du rådene som gjør at du kan få vellykkede florentinere. Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør. Og da trenger du:



55 g usaltet smør (eller vanlig smør, jeg pleier å gi blaffen i usaltet, selv om jeg denne gangen tilfeldigvis hadde det)
45 g mykt brunt sukker (kanskje ikke mørkt muscovadosukker som gjorde mine mindre delikate)
2 ts honning (AHA! og da oppdaget jeg hva jeg gjorde feil - jeg tok spiseskjeer... teskjeer, TESKJEER. Idiot!)
25 g mandelflak
2 ss tørkede aprikoser (ok, så anal er jeg ikke at jeg tilfeldigvis har det liggende, så det ble mer cocktailbær)
2 ss hakkede røde cocktailbær (det er ingenting galt med å ha røde cocktailbær liggende)
2 ss kandiserte sitrusskall (for eksempel sukat eller apsikat)

Ok. Her må jeg bare ta en pause og si at jeg vurderte seriøst å lage kandiserte sitrusskall, men i følge oppskrifter jeg fant tar det et døgn, så jeg lot være. Sukat (urk) kommer ikke over dørstokken hjemme hos meg, og apsikat har jeg ærlig talt aldri hørt om, så....

det ble 2 ss til med hakkede røde cocktailbær (fortsatt ingenting galt med det)
40 g hvetemel
110 g mørk sjokolade

Sett ovnen på 180 grader mens du måler opp ingrediensene og hakker opp cocktailbær, og hvis du vil - aprikoser og sukater. Det er forresten det mest tidkrevende i hele prosessen.

Jeg har tidligere ødelagt en kjele da jeg skulle forsøke å lage knekk, og gjentok suksessen for en stund siden - da plutselig plastvispen smeltet og kjelen også måtte kastes, så jeg var litt avventende til å smelte sammen sukker, smør og (det som nå viser seg å være altfor mye) honning i en kjele. Men det gikk overraskende fint, og jeg fortsatte med å ha i de hakkede mandlene og til sammen rundt seks spiseskjeene med hakkede røde cocktailbær. Flinke meg klarte å la være å gafle i meg resten av bærene, fordi jeg er på lavkarbokur, så kjeksene skulle ikke være til meg, men kun gjestene. Nå angrer jeg. Jeg kunne like gjerne spist bærene også.

I oppskriften står det at man skal smøre to stekebrett og kle dem med bakepapir. Her hadde jeg i utgangspunktet en høne å plukke med forlaget, noe jeg kommer tilbake til.

Legg ca en spiseskje med røre med godt med mellomrom, og klem dem så flate. Mulig at man med lysere brunt sukker får en mer delikat røre enn dette. For oss som har katt minner dette mer om "gaver" de gulper opp på de minst innlysende steder enn delikate kjeks man serverer til venner...

Stek kakene i 10 minutter, og i følge boka skal de avkjøles først på platene, deretter bli helt kalde på rist. Her kommer min innsigelse. Jeg fulgte oppskriften for det første brettet. Det resulterte i at kjeksene satt fast i bakepapiret og ikke lot seg løsne. Dermed ble de kastet. Det kan godt skyldes at jeg tok 2 spiseskjeer honning i stedet for teskjeer, men det kan være at de bør legges rett på det smurte stekebrettet. Hva tenker dere?


Klok av skade klarte jeg å få ut de ynkelige kjeksene på brett nummer to. Men da kom neste utfordring. Med bare fire kjeks (oppskriften skal gi tolv), så trengte jeg ikke 110 gram mørk sjokolade som sto klart til å smeltes i vannbad. Jeg smeltet litt av sjokoladen og smørte den smeltede sjokoladen utover undersidens av florentinerne og la dette i kjøleskapet. Sjokoladen bør bli helt fast før servering. Kjeksene ble gode de, men verdt bryderiet og det faktum at det tar mer enn en halvtime med avkjøling? Mja. Vet ikke. Hadde jeg visst det jeg nå vet, ville jeg servert retrokaken.

Mitt forsøk til venstre, kokebok til høyre...
 For å bevise at jeg faktisk kan lage mat, legger jeg her ved dagens grill. Kyllingbryst fylt med ricotta og spinat, surret i parmaskinke, servert med asparges og søtpotetmos (kok en stor søtpotet og to vanlige poteter møre, hell ut vannet og hiv i en klikk smør og om du har noe smøreost naturell, salt og pepper, mos med stavmikser og ta-da, nam).



Med lavkarbo i mente spiste jeg nesten ingenting av mosen, men viljestyrken forsvant med gjestene og da de var gått var det 100 gram mørk sjokolade igjen som egentlig skulle vært smeltet til å bre over kjeksene, men jeg sloss med Arne og har nå ødelagt kuren. Sukk.

No comments:

Post a Comment