Saturday, September 17, 2011

Bayer & bayleaf - fårikål med en twist

Etter at jeg scoret massivt med voksenpoeng for å ha lagt min første fårikålgryte i fjor - med bonuspoeng for å ha tatt med gryta til mormor - så måtte jeg jo gjøre det en gang til. Denne gangen hadde jeg lyst til å eksperimentere litt mer, men beskjeden fra ekspertene på Twitter var vel egentlig "ikke kødd med fårikål".


Okeeey.... men litt da?

Jeg endte med så moderate endringer at selv fårikålkonservative ville vært fornøyd. Men jeg tror jeg det viktigste var at kjøttet var ferst og kjøttfylt (takk, CoopMega på Bislett), i motsetning til fjorårets frossenpakke med fårikålkjøtt fra Rimi. Av en eller annen grunn fikk jeg for meg at øl kunne være en god tilsetning, og Twitter svarte Bayer, så Bayer ble det. Ikke noe avansert, kjøpte en boks fra Frydenlund. Men så er jo hvitløk og lam godt da. Gjerne med laurbærblad. Det endte med to gryter, slik @TiramT foreslo.

Oppskriften jeg gikk etter var opprinnelig fra Matprat - som nok er klassikeren for de konservative. Mine to gryter ble slik:

Bayerfårikål -
altså jeg ser at det er noe tysk over Bayer og kål... men skitt samma.

750 gram får
750 gram kål
2,5-3 dl Bayer
2-3 teskjeer hel pepper
3 teskjeer salt

Dette var gryta som luktet best etter å ha kokt opp. Bayer er ingen dum ting.

Lam på laurbær
jeg tror virkelig det var laurbærbladene, ikke hvitløken, som var stjerna her

750 gram får
750 gram kål
2,5-3 dl vann
3-4 fedd fersk hvitløk
5-6 laurbærblad
2-3 teskjeer hel pepper
3 teskjeer salt



Begge grytene satt på sterk varme til det begynte å surkle, så på laveste alternativ under lokk. De sto litt over to timer før vi - og her kommer flere voksenpoeng - bar de i bilen og kjørte til mormor. Husk å lukke opp vindu. Alle vinduer. Mens du koker, altså.

Så. Mormor tror jeg ikke smakte forskjell. Det viktigste var vel at kjøttet var mørt nok for gebisset, tenker jeg, og det var. Viktig å få i  gamle folk mat. Hun har gått ned ti kilo siden hun fikk nye tenner. Ikke bra. Fårikål perfekt mat for henne.

Så. Gutta. Mannen og Lillegull. Der var laurbær og hvitløk en klar vinner. Ubestridt. Ingen diskusjon. Jeg hadde litt hjerte for Bayerfårikål, god og rund smak. Men gryta det smakte mest av var uten tvil den andre. Så det jeg tenker å gjøre neste gang er å rett og slett kombinere. Bayer og laurbær (mulig droppe hvitløk). Hvor galt kan det egentlig bli? Dessuten - knuse litt av den hele pepper i morteren, ikke mye, men slik at det avgir noe mer smak. 

Det blir mer fårikål før sesongen er over. Noen som har forsøkt bayer og laurbærblader, eller har andre forslag? Hva med drikketips (lite øl og snaps hos mormor, for å si det sånn)?

Fårikål er jaggu ikke lett å ta bilde av. Dere får tro meg når jeg sier at det smakte bedre enn det ser ut. Men det er vel egentlig fårikål i et nøtteskall....

No comments:

Post a Comment