Saturday, September 17, 2011

Egg og bacon salat


Ingenting er jo bedre enn en lørdags- eller søndagsbrunch som illuderer sunnhet, men er langt unna. La meg presentere Nigellas egg og bacon-salat. Ja. Det er salaten som er alibiet. Eller hva sier du om en dressing som er laget på baconfett? Blodårene krymper seg, mens resten av kroppen hyler jaaaa!

Jeg for min del er litt skeptisk til underkoking og for mye fett. Faktisk. Server med godt brød og dette holder til fire personer, alternativt uten brød til to grådige personer. Som mannen min og meg:

4 egg
ett salathode, vi brukte isbergsalat, men gjerne spinat, frisésalat, raddichio rosso (kanskje en blanding?)
1 pakke bacon (mmm...bacon)

deretter
1 raus teskje Dijonsennep
4 gode teskjeer med eddik (vanlig epleeddik utmerket)
1 teskje Worcestershiresaus

 Altså. Når noen sier "en dæsj med", så oversetter jeg det som regel til en teskje. Sånn cirka.

Det Nigella sa (fred være med henne) var at man skal koke eggene i cirka ett minutt og la de stå i det varme vannet i cirka ti. Jeg synes det er litt lite. Det høres merkelig ut, men noe så banalt som å koke et egg har for meg aldri vært enkelt. En ting er at jeg nekter å forholde meg til å stikke hull på dem. Noe annet er dette med koketider.

Jeg forsøker å ta eggene ut av kjøleskapet slik at de er i romtemperatur. Ideelt burde de vel stått ute, eller bare "kjølig" hele tiden, men egg holder seg lengre i kjøleskap og vi spiser ikke så mye at jeg tør ha de stående ute og bli dårlige. Litt kresen er man da. Digresjon. Som regel glemmer jeg selvsagt å ta ut eggene, så jeg blir stående å forsøke å varme de i hendene - glad for at ingen ser meg. Så har jeg i lunkent vann i kjelen og lar de koke opp FØR jeg begynner å ta tiden. Takknemlig for alle innspill, men så langt er det en strategi som ser ut til å fungere.

Her ble eggene lagt i lunkent vann, som kokte opp og ble kokende i ca 2 minutter før jeg tok kjelen av plata og lot dem stå ved siden av. Så hadde jeg i litt solsikkeolje i en liten stekepanne og klippet bacon i biter ned i pannen. Nok en ting som sjelden ser godt ut på bilder. Men det er jo...bacon...



Mens dette stekte, skar jeg isbergsalaten i biter - og etter hvert som bacon var ferdig la jeg dette lagvis i en stor bolle. Det er så irriterende med salater hvor alt er på toppen og bare salat på bunn. Derfor.

Deretter overførte jeg eggene til en bolle med kaldt vann, skrelte dem så godt jeg kunne og danderte på toppen. Men sjekk her - deilige, gyldne egg, uten den skjemmende mørke ringen rundt eggeplommen, passe faste og ikke rennende. Akkurat som Nigella sa (fred være med henne).




Så var det dressing. Jeg slo litt av fettet av pannen, men Nigella (igjen, fred være med henne) brukte alt, vispet i en raus teskje Dijonsennep og eddiken, helt på en klunk med Worcestershiresaus, et presto - lun ganske syrlig dressing.




Ideelt skal man kanskje blande dressingen forsiktig inn i salaten, men jeg danderte eggene på toppen med mer bacon og helte over frem og tilbake i en tynn stråle og traff ganske godt.



Fordi det heter salat kan vi jo innbille oss at dette er sunt. Men det er altså egg, bacon og baconfettbasert dressing. På en salat...

Oppdatert: Nigella har ikke vandret hen, men som min matprofet får hun en "fred være med henne" - burde kanskje vært "måtte kaloriene følge henne". Eller noe sånt... forslag?

No comments:

Post a Comment